Jumaat, Jun 26, 2009

Namanya Luqman al-Hakim

Dr Abdullah Al-Ghamidi
RM 32.50
Diva Press

Namanya diabadikan dalam salah satu surah dalam al-Quran. Namanya dilekatkan oleh Allah dengan cara/pedoman bagi para orang tua muslim/muslimah dalam mendidik anak-anaknya agar tumbuh menjadi anak-anak yang soleh/solehah. Dialah Luqman al-Hakim.

Sekalipun Luqman al-Hakim sedemikian mengesankan dan menakjubkan, tetapi sungguh tidak banyak orang yang mengenal sejarahnya, riwayatnya dan sebab-musabab keagungannya di mata Allah. Itulah sebabnya Dr. Abdullah al-Ghamidi melalui karya penelitiannya ini menyingkapkan untuk kita semua segala tirai rahsia yang menyelubungi figur Luqman al-Hakim. Mulai dari silsilahnya, kepribadiannya, kemuliaannya, karamahnya, hikmah-hikmahnya, dan tentunya 10 mukjizat wasiat pendidikan yang diwariskannya untuk kita semua.

Membaca buku yang sangat memikat ini insya Allah akan memberikan pengertian mendalam bahawa untuk menjadi orang tua yang amanah dan mulia di mata Allah maka amalkanlah segala wasiat yang diberikan Luqman al-Hakim tersebut. Sungguh, keelokan jati dirinya, capaian hikmahnya dan keagungan wasiatnya mampu memberikan harapan besar bagi kita semua (khususnya para orang tua, ulama dan pendidik) dalam memimpin anak-anak tercinta menggapai maqam pendidikan insan kamil.

Beli di:
http://fajarilmubaru.com.my

1 ulasan: